ANTARKTIS

Her kan du skrive alt om ingenting, og ingenting (ok, kanskje litt) om Island

Moderator: Martin

Ville du reist til Antarktis i 13 måneder?

Hell, no!
7
32%
Tja
9
41%
Ja, det er jo bare 13 måneder, to nissefester, en jul, en påske og en SOMMER
6
27%

Total votes : 22

Postby atlecm » Tue Nov 27, 2007 12:14 am

Martin wrote:Ingen tvil om a 206 en er et godt verktøy. Er det den tradisjonelle som vi hadde i forsvaret, med lavt giret automatkasse. Husker britene hadde noen som var anderledes giret, de gikk sabla mye fortere

Det er den ja, men vi kan velge mellom høy og lavgir...jeg kjørte aldri 206 i F, så jeg vet ikke helt... Å si at den går fort er nok å overdrive. Det står 50 på speedoen av og til, men GPS-en sier stort sett 15-20. Den er forresten elendig i blåis-brefall. Makan til Bambi på glattisen med 10 tonn slede bak. Spennende.

Klausen: Njaa...kassa blir ikke noe særlig varm, det er så kaldt alle andre steder. Det er 10-20 cm is på gulvet bak som aldri smelter...mye fint som kan gjemme seg i isen. Vi har også hatt lite boller til nå, men vi har nybakte brød hver morgen...

Sjefen: Det bråker litt jah, særlig på is. Men man kan kanskje ikke forvente noe annet av en dieselmotor som går konstant på 4000 rpm?
Atle Coward Markussen
www.atlecm.com
atlecm
En av JavelForums konger

Postby Martin » Tue Nov 27, 2007 10:31 am

Kanskje ikke så unaturlig at det er bambi på isen når du kjører med stive gummi-belter med kun mønster på tvers...

Er nok best i snø og jørme ja
Martin
Forumpolizei
Forumpolizei

Postby sjefen » Tue Nov 27, 2007 1:48 pm

Bråk? Jeg snakker om forsvarets utdanningsprogram, herunder Overlevelse. Bare en kommentar til de andres positive opplevelser med kjøretøyet jeg ikke har gode minner fra...
Klar for nye eventyr

"Be careful, there's more than enough rope to hang yourself with."
sjefen
Superduperposter

Postby agklausen » Wed Nov 28, 2007 12:59 am

Synd for deg, Sjefen, at du bare har dårlige opplevelser med dette flotte kjøretøyet. På en av øvelsene fikk vi bevist at den har helende egenskaper også. Sjåføren på A-vogna hadde hatt stiv nakke i flere dager på Joint Winter 2000. Så skulle vi forflytte oss ganske langt gjennom en teig der Pi bare hadde kjørt gjennom uten å utbedre trasséen noe særlig. Vognene tippet hit og dit og opp og ned etter som snøen hadde presset seg sammen over buskene og de andre vekstene 2-3m dypere ned. Etter noen timer utbryter han, som til vanlig var en av de mest pessimistiske og lite gira folka i troppen: "I hælvete! Ei har itje låkt i nakken længre. Sjå på ta her" og tippa hodet fra side til side og smilte så hele vogna ble lyst opp. Det gjorde ikke så mye, for det var dagslys da vi kjørte og ingen fare for brudd på lyd-og-lys-disiplin.
206 ruler :D
After I saw the light I started to fear the dark.
Before I didn't know about the shadows, but now i know they are there in the dark even though I can't see them.
So I stick to the light
agklausen
En av JavelForums konger

Postby Martin » Thu Nov 29, 2007 8:36 pm

Tilbake til Antarktis...

Når kommer flere bilder ?
Martin
Forumpolizei
Forumpolizei

Postby atlecm » Thu Nov 29, 2007 10:31 pm

Når jeg får tid :) Jeg tar bilder, men det er bare så vidt det er tid til det også. Imorra må jeg opp 0615 for å forberede flystripa. Vi får to fly, et Basler fra Novo og en Twin Otter fra Halley. SÅ skal jeg arrangere fest for de som reiser hjem etter et år her, så er det to fly til på lørdag. Slik går no dagan.
Atle Coward Markussen
www.atlecm.com
atlecm
En av JavelForums konger

Postby KnutK » Fri Nov 30, 2007 10:10 am

Atle Flygeleder :-)
Det er bedre å drite seg ut enn å dø av forstoppelse....
KnutK
En av JavelForums konger

Postby Martin » Fri Nov 30, 2007 1:31 pm

Da kan du jo streike hvis du vil.... Åssen styrer dere lys greiene, Fakler eler noe sånn
Martin
Forumpolizei
Forumpolizei

Postby KnutK » Fri Nov 30, 2007 1:36 pm

Apropos fly og flyplasser.. Jeg sitter på Gardermoen og ser på når de brøyter. Imponerende store brøytebiler. De kjører samme taktikk som tråkkemaskinene i Flachau, en hel gjeng som kjører paralellt.
Det er bedre å drite seg ut enn å dø av forstoppelse....
KnutK
En av JavelForums konger

Postby atlecm » Fri Nov 30, 2007 1:57 pm

Lys er for pingler. Vi har sol her.

Vi kjører også Flachau-trikset. Brøyter med tråkkemaskiner.

Den første Basleren kom forresten en time for tidlig idag...og det fikk jeg beskjed om på mail 45 min før landing. Kjempegøy. Flytårnet for dagen var en scooter. Jeg rakk ut 5,5 min før landing.
Atle Coward Markussen
www.atlecm.com
atlecm
En av JavelForums konger

Postby sjefen » Sat Dec 01, 2007 10:20 am

Det høres ut som dere har stell på sakene der nede i alle fall. Det er jo godt. Metalldetektor og pose til væsker som skal være med ombord og sånn? Det tas på øyemål eller? ;)
Klar for nye eventyr

"Be careful, there's more than enough rope to hang yourself with."
sjefen
Superduperposter

Postby atlecm » Sat Dec 01, 2007 11:18 am

På stell ja! Nå har jeg tatt ned to fly til, og det gikk greit det...Det ene hadde litt problemer med å finne stripa dog, men slikt må man bare regne med. :)

Væske i pose ja...i går kveld trillet vi inn tre tønner med bensin i en Twin Otter. Bare å stroppe fast bak i kabinen, går så fint så.
Atle Coward Markussen
www.atlecm.com
atlecm
En av JavelForums konger

Postby agklausen » Sat Dec 01, 2007 3:31 pm

Er det standard flytårn med scooter der nede, eller varierer det litt etter hva dere finner for godt? Er litt eksotisk med sånne systemer som bygger på at ting fungerer og ikke har UD2:1-holdninga til ting som kan gå galt og Murphy's lov :wink:
Before I didn't know about the shadows, but now i know they are there in the dark even though I can't see them.
So I stick to the light
agklausen
En av JavelForums konger

Postby atlecm » Sat Dec 01, 2007 6:30 pm

Standard flytårn er egentlig 206. Men det er litt dårlig dekning inne i den, så vi står på utsiden når vi føler at det nærmer seg :)
Atle Coward Markussen
www.atlecm.com
atlecm
En av JavelForums konger

Postby agklausen » Sun Dec 02, 2007 10:54 am

Tok en lokal variant av det igår, da jeg tok ned LA foran LV i Vennesla. Måtte skru av blålysa når de nærma seg, så da måtte jeg stå uttafor bilen og lytte og se etter dem der de flappet seg gjennom høstmørket. Temperaturen var nok litt annerledes, dog, og det var lite snøføyke fra landingsplassen.
So I stick to the light
agklausen
En av JavelForums konger

PreviousNext

Return to Åpen post