Hva feiler det egentlig vinteren?

Her kan du skrive alt om ingenting, og ingenting (ok, kanskje litt) om Island

Moderator: Martin

Hva feiler det egentlig vinteren?

Postby agklausen » Mon Feb 27, 2006 11:52 pm

Nå har jeg bodd i Kristiansand i 5 1/2 år, og har opplevd like mange vintre her. Og ingen av de har vært så bedritne som denne. Normalt sett er det jo litt snø i januar, og så forsvinner den pent og pyntelig i februar og gir plass for våren. Og på Hovden har det pleid å være nok snø til at du kan gå på ski uansett hvor du vil.

Men i år har det, som de fleste av dere har merket, ikke fulgt normalen. Nok en gang snør det i Kristiansand ikveld. Og den legger seg. Som slapps og drit over alt.
Meldinger fra Hovden tilsier at det har snødd der og, så det snør jo litt på rett sted også. Men langt ifra nok! Da jeg snakket med Hytta der oppe i 4-tida i ettermiddag hadde det kommet ca 3cm der oppe. Nå, da jeg kom til Arendal på jobb, har det kommet 5cm her. På noen timer! Og mye tilsier at det er samme ståa i Kristiansand.

Men hvorfor er det sånn? Det er jo ikke direkte tegn på at det global oppvarming som er problemet? Da ville jo ståa vært en hel annen. I alle fall i Kristiansand. Hovden derimot kan jo bære preg av no i den duren. Jeg for min del er mest frustrert over at denne værutviklingen medfører økt forbruk av spylervæske på Corolla'n, a.k.a. Klausen bil 2. Fordi det er en gjengs oppfatning hos Vegvesenet at salting er det beste våpenet mot de overdrevne snømengdene. Noe som gjør at Klausen bil 2 ser langt ifra rein ut etter en tur på jobb. Nei, nå gleder jeg meg til vår og snø- og saltfrie veier!
agklausen
En av JavelForums konger

Postby atlecm » Tue Feb 28, 2006 10:21 am

Bare for å rette litt på det...jeg fikk pudderalarm idag fra Hovden... 25cm nysnø påsto Skiinfo.
Atle Coward Markussen
www.atlecm.com
atlecm
En av JavelForums konger

Postby Martin » Tue Feb 28, 2006 5:36 pm

Jeg skjønner at Klausen er forvirret, men for oss som har bodd her noen flere år tilbake, så husker vi jo selvfølgelig vinteren 91 - 92 som var svært snørik.
De som husker vinteren 1951-52, så var det tilstander som liknet denne vinteren vi har i år. Så ja, man må nok ha bodd her litt lengre enn Klausen for å skjønne dette.

Jeg ønsker denne ordentlige vinteren velkommen til Sørlandet
Martin
Forumpolizei
Forumpolizei

Postby KnutK » Tue Feb 28, 2006 10:01 pm

Det var masse snø i 94/95 også...det var da vi spadde ut gamle damer, kjørte scooter i Markens og fikk snøfreser til korpset.
KnutK
En av JavelForums konger

Postby agklausen » Tue Feb 28, 2006 10:20 pm

Misforstå meg rett: Jeg er glad i vinter. Så lenge den holder seg som vinter og er fin og hvit og kald. Ikke sånn slapsdrit som det tenderer til nå.

Forøvrig kan det bekreftes pudderalarm på Hovden. Faktisk fra Rysstad og opp. HERLIG!!!
agklausen
En av JavelForums konger

hmm

Postby The Dude » Tue Feb 28, 2006 10:48 pm

Men kjære, kjære klaussen.. Dette er ikke ment kritisk, men hvem i al verden sier at vinteren er fin hvit snø som ligger der og bare er myk og tørr? Finnes det en prototype-vinter eller en Norsk Standard som beskriver vinter?..Nei, nei, nei:) Det er VI som har vinteren.. Den skal være sånn. Blaut, slapsete og glatt. Det er der dere andre kommer i fra som har en rar vinter. Hva er fornuften i to meter snø lissom? Alt må jo graves frem da. Og salt på veiene er bra for noe dah.. Elgene elsker det jo!! Dyrene er avhengige av salt for å klare seg bra på vinteren, og ikke no er jo bedre for dem en å få det servert ferdig blandet med deilig vann på en mørk og stille, men dog trafikert, landevei.

Så var det hovden da.. ja, noe galt er det nok. Global oppheting virker, som du sier, merkelig i og med at vi har vinter her hos oss. Men det kan ikke ha noe med fugleinfluensaen å gjøre da? Det er jo mer i skuddet en ozonlag og sånn for tida. Eller igrunn Gildes kjøttdeig er vel absolutt høyest på lista, men vi kan no ikke gå så langt som å si at Gildes slakteri nummer 103 har ansvar for lite snø på Hovden... Såå.. jeg vet ikke helt jeg. Men holder som dagt en knapp på fugleinfluensaen.

He an strålende dag videre alle sammen
The Dude
Veldig aktiv poster

Postby Martin » Thu Mar 02, 2006 6:01 am

KnutK wrote:Det var masse snø i 94/95 også...det var da vi spadde ut gamle damer, kjørte scooter i Markens og fikk snøfreser til korpset.

Det er klart at det har vært snø i området også årene etter dette. Jeg snakket her om det som huskes som snøvintere. Men det skal sies, Knut har rett, for jeg husker som det var igår en lang og fin sessong i Tveit skisenter i 94-95.
Martin
Forumpolizei
Forumpolizei

Postby tiina » Wed Mar 08, 2006 5:00 pm

Nå er jo snøen faktisk ganske fin, den er hvit og tørr og det er ganske mye av den.
Det som irriterer meg med vinteren i år er at de stakkars brøytefolkene ikke kan klare og brøyte ordentlig. Årh, skjønner ikke at det er mulig. De er da utdannet, eller? De burde øvd seg litt mer før de slapp ut i de virkelige gatene for å fjerne snø..
tiina
Aktiv poster

Postby atlecm » Wed Mar 08, 2006 7:08 pm

Det har vel noe med penger å gjøre? Og nei, jeg tror ikke det finnes egen skole for brøytebilsjåfører.
Atle Coward Markussen
www.atlecm.com
atlecm
En av JavelForums konger

Postby tiina » Wed Mar 08, 2006 9:50 pm

åssen blir man da brøytebilsjøfør?
vet ikke helt om det har bare med penger å gjøre. De gjør jo faktisk et forsøk på å gjøre gatene fine, men det funker ikke. Så hvorfor gjør de det ikke bare ordentlig med en gang?
tiina
Aktiv poster

Postby atlecm » Wed Mar 08, 2006 11:32 pm

Man tager ett stk person med traktor eller ett stk person med lastebil (eller begge) og betaler dem for å fjerne snjo. Hur lett som helst!
Atle Coward Markussen
www.atlecm.com
atlecm
En av JavelForums konger

Postby Elise » Thu Mar 09, 2006 8:00 am

Elise
Superposter

Postby agklausen » Thu Mar 09, 2006 10:17 pm

Her om dagen, eller egentlig natten, oppdaget jeg hvorfor det går så seint med brøytinga her i byen. Da jeg kom hjem fra jobb sto nesten hele Torridalsveien, i alle fall fra lyskrysset og til godt forbi Sommerogata, full av lastebiler. Der sto 5-6 stk fint linet og ventet mens den ENE traktoren som var i sving sto og flyttet litt og litt snø for å få det oppi bilene. En etter en. Og selvfølgelig sto alle lastebilene og med motoren igang.

Plutselig slo tanken ned i meg: "Har de planer om å bruke global oppvarming for å få fjernet snøen?". I så fall kan de vente lenge...
agklausen
En av JavelForums konger

Postby tiina » Fri Mar 10, 2006 10:06 am

Så lite effektivt at jeg blir lei meg..
tiina
Aktiv poster

Postby atlecm » Fri Mar 10, 2006 10:26 am

Nåre det gjelder lastebilene på tomgang...tror faktisk en lastebil forurenser mer på en kaldstart enn en time på tomgang...
Atle Coward Markussen
www.atlecm.com
atlecm
En av JavelForums konger

Next

Return to Åpen post