Bygge- og oppussingstips

Her kan du skrive alt om ingenting, og ingenting (ok, kanskje litt) om Island

Moderator: Martin

Bygge- og oppussingstips

Postby agklausen » Sat Feb 09, 2008 10:47 pm

Jeg har jo blitt eier av egen bopel nå, i likhet med mange av de andre brukerne av forumet. Så jeg tenkte med meg selv at hvor er det bedre å få tips om hva som kan gjøres enn her på forumet? Så da er det bare å komme med tips.

Mine tanker foreløpig er:
Gulv: Enten parkett eller plank. Ikke helt bestemt meg. Baumaister T sa at skipsgulv var litt 90'talls, og jeg vil jo ikke være utdatert
Kjøkken: Leker meg litt på IKEA Home Planner og har laget en foreløpig skikkelse jeg er ganske så fornøyd med
Bad: Vil ha et slags kabinett, og fått noen tips av Kalle. Usikker på dette med flis og sånn. Vet ikke om så mange alternativer på bad, liksom
After I saw the light I started to fear the dark.
Before I didn't know about the shadows, but now i know they are there in the dark even though I can't see them.
So I stick to the light
User avatar
agklausen
En av JavelForums konger
 
Posts: 3248
Joined: Thu Jan 19, 2006 1:44 am
Location: Lund

Re: Bygge- og oppussingstips

Postby KnutK » Sat Feb 09, 2008 11:53 pm

Gulv: Mener du "ekte" parkett eller laminat? Laminat er lett å legge, rimelig og slitesterkt.
Kjøkken: Er veldig fornøyd med Ikea, evt. oppgradere med en "finere" benkeplate enn det de leverer.

Bad: Det er lite ikke sant? Flis hele greia...
Det er bedre å drite seg ut enn å dø av forstoppelse....
KnutK
En av JavelForums konger
 
Posts: 1522
Joined: Thu Jan 19, 2006 6:53 pm
Location: Planet Tellus

Re: Bygge- og oppussingstips

Postby agklausen » Sun Feb 10, 2008 12:32 am

Ekte parkett. Fikk et tips av Baumaister T om at det var bedre og fikk boligen til å øke i verdi ganske mye bedre enn laminat. Laminat er litt...juks, liksom.
After I saw the light I started to fear the dark.
Before I didn't know about the shadows, but now i know they are there in the dark even though I can't see them.
So I stick to the light
User avatar
agklausen
En av JavelForums konger
 
Posts: 3248
Joined: Thu Jan 19, 2006 1:44 am
Location: Lund

Re: Bygge- og oppussingstips

Postby atlecm » Sun Feb 10, 2008 12:30 pm

Åssen gulv har du nå da? Kan det være et stilig tregulv under evt maling eller tepper? Det har jeg i min leilighet...ja, og Martin og de også på Eg. Puss ned og olje det, blir fryktelig fint, og er bedre å gå på enn parkett eller laminat. Jeg kan gi deg navn på en som driver og pusser gulv. Fryktelig flink fyr, det ble utrolig fint hos meg syntes jeg.

Bård og Merete har bygd kjøkken fra Ikea i Oslo. Det så velidg funt ut, og virket solid. Strai eller HTH holder seg nok lengre...også i verdi hvis du tenker slik.

Jeg ville hatt dusjkabinett hvis jeg var deg. Lettere å holde rent, og sikrere med tanke på lekkasjer. Kjedelig å bo i blokk og få lekkasje, det kan bli dyrt. Du får dusjkabinett i alle størrelser, med dører som går alle veier. Hvis du først skal pusse opp badet (som fort blir dyrt) så kjøp et solid kabinett.
Atle Coward Markussen
www.atlecm.com
User avatar
atlecm
En av JavelForums konger
 
Posts: 3373
Joined: Tue Jun 28, 2005 7:02 pm
Location: Kristiansand/Lillesand/Longyearbyen
Skype: atlecm

Re: Bygge- og oppussingstips

Postby KnutK » Mon Feb 11, 2008 12:01 am

Jo, gamle tregulv (oftest furu) er pene, MEN, de tåler ingenting...mister du mobilen i gulvet så blir det merke. Dette vet jeg en del om...

Ja, laminat er litt "juks" men er det verdt å betale 3x mer for ekte parkett??
Det er bedre å drite seg ut enn å dø av forstoppelse....
KnutK
En av JavelForums konger
 
Posts: 1522
Joined: Thu Jan 19, 2006 6:53 pm
Location: Planet Tellus

Re: Bygge- og oppussingstips

Postby atlecm » Mon Feb 11, 2008 8:59 am

Det med gulvet kommer ann på hvordan du hehandler det. Lakker du det blir det fort slik Knut sier, men du kan olje det også. I Hegglia hadde vi lutet furu...og fuglehund. Det gikk helt fint. Treet kommer ut igjen (hvis ikke du mister tv-en da) når du legger vann på det.
Atle Coward Markussen
www.atlecm.com
User avatar
atlecm
En av JavelForums konger
 
Posts: 3373
Joined: Tue Jun 28, 2005 7:02 pm
Location: Kristiansand/Lillesand/Longyearbyen
Skype: atlecm

Re: Bygge- og oppussingstips

Postby The Dude » Mon Feb 11, 2008 9:43 pm

Tommel opp for IKEA-kjøkken! Det må monteres litt mer, og du må henge over IKEAfolkene som en ulv og dobbeltsjekke tegningene før du bekrefter bestillingen. ikke fordi de roter med mål og sånn.. men fordi de GJØR DET MED VILJE virker det som!!! Men kvaliteten på kjøkkenet er absolutt tilstede. Hengslene og skuffene er faktisk av samme type som både stray og vårt kjøkken benytter, og en front er en front uansett.. det meste er laget i danmark eller italia.
Men du vil ikke finne heltre-skrog eller skrog med heltre look-alike på IKEA då må du til non andre.
Så;.. IKEA? Jatakk, men sjekk tegningene for gnomene er med i kjøkken-Al-quaida og kødder gjerne med målene du har oppgitt.

Når det gjelder gulv må du rett og slett vurdere hva du vil legge mest vekt på. Som Knut sier; laminat ruler på holdbarhet i forhold til merker og sånn, Atles furugulv er nostalgisk, tidløst og pent, mens parkett vil trolig kunne høyne prisen noe ved et evt salg hvis den er holdt bra. Et heltregulv i eik er selvsagt en vinner, men da ryker flatskjermen og en god del annet som står på ønskelista..
snikreklame--> http://www.tofteland.no
søppel--> blog.sådetså.no
User avatar
The Dude
Veldig aktiv poster
 
Posts: 363
Joined: Sat Jan 28, 2006 2:53 pm
Location: Palmekysten

Re: Bygge- og oppussingstips

Postby hege » Wed Feb 13, 2008 6:46 pm

Legg litt penger i gulvet når det først skal gjøres, TV'n får du uansett råd til senere!
Gulv er VIKTIG! :D
"Det er ikke gull alt som glitrer!"
User avatar
hege
Pengedama
Pengedama
 
Posts: 874
Joined: Sun Sep 23, 2007 5:52 pm
Location: Vågsbygda

Re: Bygge- og oppussingstips

Postby Martin » Thu Feb 14, 2008 2:51 am

Jeg har jo endel tips, og trenger også tips på dette områedet.

Dusjkabinett: veldig lurt. Mål hvilken størrelse du skal ha, det vanlige er 90x90 el 80x80 el 70x90. Selvfølgelig mange andre også, men det er oftest de jeg har sett ihvertfall. Så bestemmer du deg for hvor mye du vil legge i det. fra4500 og oppover. Jeg har hatt porsgrunn showorama på Eg, og er fornøyd med det, det koster mellokm10 og 12 tusen. Kjøpte nå et litt bedre kabinett, på tilbud til 9999, dusholux, eller noe sånn.. Dersom du er lur..... kjøper du ikke et billig steam dusjkabinett, det er fint helt til det går i stykker og siden det er lagd på en fabrikk i kina et eller annet sted er det ikke allverdens lett å få tak i resevedeler. Reservedeler gjelder også toalett, derosm du skal ha det.......
Dersom du ikke gidder å flise, kan man bruke baderomsplater fra lyngdal, de er lit dyre, men tette, og ganske fine. Tror vi skal bruke det.

Kjøkken, så får du ofte det man betaler for. Derosm du ikke ønsker IKEA, så kan du sjekke Kwik kjøkken. Nesten samme priser som IKEA, og lagd i damnark. De har butikk i sørlandsparken, inne med NAF. Hørt at folk er fornøyd med det, men ikke sjekket det selv.

Ellers er det bare å forberede seg på å komme og male og tapetsere og fikse og ordne på hellemyr terrasse 9 snart...
Martin
Forumpolizei
Forumpolizei
 
Posts: 1655
Joined: Thu Jul 28, 2005 6:24 am
Location: Hellemyr
Skype: famhaugejr

Re: Bygge- og oppussingstips

Postby agklausen » Sat Feb 16, 2008 11:31 pm

Her er mange tips som alle noteres ned mentalt. Behøver jo ikke skrive de ned når de står her inne allerede, liksom :wink:
Det med kjøkkenet er noter, Dude. Det jeg lurer på i forhold til eikeplank er hva du mener med at flatskjermen ryker. For det kan da ikke koste all verdens når jeg skal dekke 18kvm med det? Eller 22 for den saks skyld? Hmmm... Vi må prates IRL om dette når du kommer opp her, Dude. Her har jeg mye å tenke på nemlig.

Hva ditt byggeprosjekt angår, Martin, stiller jeg villig opp for å hjelpe. Når jeg er ferdig nok med mitt eget prosjekt :wink:
After I saw the light I started to fear the dark.
Before I didn't know about the shadows, but now i know they are there in the dark even though I can't see them.
So I stick to the light
User avatar
agklausen
En av JavelForums konger
 
Posts: 3248
Joined: Thu Jan 19, 2006 1:44 am
Location: Lund

Re: Bygge- og oppussingstips

Postby KnutK » Sat Feb 16, 2008 11:33 pm

Ikke noe problem å komme opp i 7-800 kr./kmv. for parkett...

Godt utvalg på http://www.gulvnett.no men jeg vet ikke om de er gode på pris, har ikke handlet der selv.
Det er bedre å drite seg ut enn å dø av forstoppelse....
KnutK
En av JavelForums konger
 
Posts: 1522
Joined: Thu Jan 19, 2006 6:53 pm
Location: Planet Tellus

Re: Bygge- og oppussingstips

Postby Martin » Sun Feb 17, 2008 1:30 pm

agklausen wrote:Hva ditt byggeprosjekt angår, Martin, stiller jeg villig opp for å hjelpe. Når jeg er ferdig nok med mitt eget prosjekt :wink:


Regner med at jeg er godt igang når du er ferdig, man blir nemlig aldri helt ferdig :D
Martin
Forumpolizei
Forumpolizei
 
Posts: 1655
Joined: Thu Jul 28, 2005 6:24 am
Location: Hellemyr
Skype: famhaugejr

Re: Bygge- og oppussingstips

Postby agklausen » Sun Feb 17, 2008 6:09 pm

Det var derfor jeg la inn det lille ordet "nok" som da skal tilsi at når jeg har fått gjort det grøvste kan bistå andre med deres prosjekter :wink:
After I saw the light I started to fear the dark.
Before I didn't know about the shadows, but now i know they are there in the dark even though I can't see them.
So I stick to the light
User avatar
agklausen
En av JavelForums konger
 
Posts: 3248
Joined: Thu Jan 19, 2006 1:44 am
Location: Lund

Re: Bygge- og oppussingstips

Postby Kjetil » Wed Feb 20, 2008 2:35 pm

Når det gjelder kjøkken hadde jeg aldri vurdert Strai eller HTH, IKEA er vel så bra til halve prisen. Att du får hva du betaler for tror jeg ingen ting på, HTH er ikke dobbelt så bra som IKEA. Kristine og Paal kjøpte nytt IKEA kjøkken nå og det kom på 50000 inkl alt av hvitevarer og et nytt vindu knall fint.

Vi hadde laminat i Tjuvhelleren, heilt topp men ikke like lunt som furugulv som vi ha nå. Er det smalestavet furu under teppe/vinyl, hadde jeg beholdt det og pusset det ned og oljet. Penger og arbeid spart. Litt merker blir det, også i parkett (om du ikke velger eik) furugulv kan pusses ned mange ganger.
OIIIIIO Jeep Jeep
User avatar
Kjetil
Veldig aktiv poster
 
Posts: 480
Joined: Tue Jun 28, 2005 8:06 pm
Location: Kristiansand

Re: Bygge- og oppussingstips

Postby atlecm » Wed Feb 20, 2008 4:52 pm

Du får nok mye kjøkken for pengene hos Ikea ja. Merker i gulvet skal det være i en slik gammel leilighet. Det gjør iallefall ikke så mye som i et nyere hus eller leilighet.
Atle Coward Markussen
www.atlecm.com
User avatar
atlecm
En av JavelForums konger
 
Posts: 3373
Joined: Tue Jun 28, 2005 7:02 pm
Location: Kristiansand/Lillesand/Longyearbyen
Skype: atlecm

Next

Return to Åpen post

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests

cron