Captain Jack Sparrow er konge!

Her kan du skrive alt om ingenting, og ingenting (ok, kanskje litt) om Island

Moderator: Martin

Er Pirates of the Caribbean - At Worlds End den beste filmen i trilogien?

Ja
4
36%
Nei
7
64%
 
Total votes : 11

Postby Katrine » Sun Jun 03, 2007 8:02 am

Enig med Heidi.. Hadde ærlig talt forventet mer..
Til alle dere andre, vent heller til dere kan leie den på film og spole over alt det kjedelige..
Æ lignår litt på Pia Tjelta, sant?
Katrine
Beskjeden
 
Posts: 6
Joined: Wed Feb 28, 2007 8:50 pm
Location: Søm

Postby atlecm » Sun Jun 03, 2007 1:52 pm

Eller laste den ned for å ikke bruke penger på den i det hele tatt...men det er jo ulovlig...
Atle Coward Markussen
www.atlecm.com
User avatar
atlecm
En av JavelForums konger
 
Posts: 3373
Joined: Tue Jun 28, 2005 7:02 pm
Location: Kristiansand/Lillesand/Longyearbyen
Skype: atlecm

Postby agklausen » Tue Jun 05, 2007 5:25 pm

Hva er dette for slags tøv og tant, sludder og pølsevev? Dilletanter! Dere kan ikke bare si at dere er skuffa. Si nå i alle fall HVORFOR dere er det. For jeg skjønner ikke hva dere mener. Seriøst.

Og ikke hør på Katrine. Dette er absolutt en KINOFILM. Altså en film som må nytes i fulle drag på det store lerretet. Ikke en liten skjerm med halvgod lyd. Se den i så stor sal som mulig. Sett dere godt til rette, og nyt det.

Forresten, til dere som synes at 2'ern var dårlig, og denne også. Hadde dere likt det om filmen var helt lik den første? 2'ern tok Pirates-konseptet to the next level. Verden ble større, og flere karakterer kom inn. 3'ern introduserer enda flere karakterer, utvider verden helt til Davy Jones' Locker, og samler alle trådene sammen til slutt i en heidundrende god finale. Den siste halvtimen av filmen er en ren nytelse. Både i historien og rent visuelt.
After I saw the light I started to fear the dark.
Before I didn't know about the shadows, but now i know they are there in the dark even though I can't see them.
So I stick to the light
User avatar
agklausen
En av JavelForums konger
 
Posts: 3248
Joined: Thu Jan 19, 2006 1:44 am
Location: Lund

Postby sjefen » Thu Jun 07, 2007 12:21 am

Skuffa fordi:

Det blir for mye av det gode. De smører på i ubeskrivelig tjukke lag, med absolutt alt. Det føles ikke som det er noe driv i filmen på samme måte som eneren. Jeg synes heller ikke godeste Johnny Depp har noe særlig å jobbe med som Jack i forhold til eneren. I eneren var Captain Jack Sparrow virkelig en karakter, mens i toeren og treeren virker det som om det er noen "junior-screenwriters" som har produsert manus. Det er så ... tomt..? Som nevnt er det ikke noe som driver filmen fremover synes jeg, det er bare uavhengige blokker med fyllstoff. Kanskje det kunne blitt bedre om filmen enten hadde vart i tre timer ++ (veeeeldig risikabelt) eller om de hadde gjort nr tre til kun flukten fra DJs Locker, og en nummer fire til "The Final Showdown". Det blir hele tiden trukket inn fragmenter av sidehistorier og historier fra før eneren (feks dette med Davy Jones og hva han driver med og hvorfor), uten at vi får noe innblikk i disse historiene. Disse historiene brukes allikevel som begrunnelse for mye av det som skjer, men uten at vi forstår hvorfor, ettersom vi ikke vet nok om dem.

Når det gjelder det visuelle og lyden som du sier, er det samme greia som irriterer meg der: Det er smør på flesk over hele linja.

Filmen føles litt som Eragon synes jeg: Enten er boka forbannet dårlig, eller så har de gjort en dårlig jobb med å overføre den til film (og kopiert skamløst av LotR i forsøket...). Kulissene er liksom så åpenbart kulisser, og alt mikkmakk og dilldall av kostymer og rekvisita er igjen alt for mye av det gode. Sjørøverne er så ubeskrivelig "forskitnede" at jeg blir matt. De burde ha sett mer på feks Deadwood først, for å få til troverdig "skittenhet". Kulissene som sagt er jo.. kulisser. Ser ut som en del av det er modeller også. Star Wars Episode IV (den fra '77) hadde like troverdige effekter... Der brukte de modeller med stil. Her bruker de en blanding av CGI og modeller som ikke står i stil. Alt for mye av CGIen ser for øvrig ut som en gjeng med fjortisser som har lært seg noen nye effekter i et program, og hiver på i hauger og lass.
Poenget mitt her:
De scenene som skal være pompøse og "fete", blir så absolutt ikke det. Den eneste virkelig gode slike scenen er når Jack seiler på ørkensanden med Black Pearl: Skikkelig oversiktsfilming kombinert med noen closeups av sentrale karakterer, og kjenningsmelodien som bygger seg oppfra bakgrunnen til øredøvende styrke. Sjøslagene ellers er bare en haug med nærbilder av kanonmunninger som skyter (helt seriøst, de kunne kuttet filmen med 10 minutter bare ved å droppe dem), litt avstandsfilming som klippes fortere og mer kaotisk enn en RnB musikkvideo, og så noen fektescener som minner mer om fektingen i Kjuttaviga om sommeren enn noe som skal ha hatt profesjonelle martial arts-instruktører til koreografien. Se på kineser-pirat-sjefen, godeste Chow Youn Fat, og en annen film han har spilt i: Crouching Tiger, Hidden Dragon. DER er det skikkelig fekting der!

Dette var en typisk film nr tre fra Disney (og de pleier jo stort sett å være crap, bare se på hvordan de forgrep seg på feks Løvenes Konge og Aladdin, som var knallmoro filmer i utgangspunktet).
Klar for nye eventyr

"Be careful, there's more than enough rope to hang yourself with."
sjefen
Superduperposter
 
Posts: 849
Joined: Fri Jan 20, 2006 1:56 pm
Location: Bergen

Postby agklausen » Wed Jun 13, 2007 12:57 pm

Veldig bra, Fredik. Du har skjønt hva jeg mente.
Her er motsvaret:

Nær sagt alle som liker Pirates-filmene liker 1-eren best. Naturlig nok fordi den åpnet inn til en verden og et univers som vi sjelden har sett på film før. I alle fall i denne kategorien. Disney klaret å lage noe banebrytende og nydelig som alle kan like. Den etablerte the Caribbean som egen verden, og piratene som helter. Akkurat så romantisert og stilig som de er i gamle bøker. Og det er jo ikke til å stikke under en stol at cast'en (skuespillerne altså) var med på å gjøre dette til den sukessen det var/er. Uten Johnny Depp hadde det nok ikke blitt det samme.
Når det kommer oppfølgerfilmer forventer mange å bli tatt med på den samme magiske reisen en gang til. Men det går jo ikke. Hadde oppfølgerne vært like som den første, ville de jo bare blitt kjedelige og dårlige fordi vi har sett det før. Historien må tas videre, og magien utvides. Sånn det ble gjort i Dead Mans Chest. Her ble vi elegant introdusert for Davy Jones og hans mannskap av fordømte sjømenn ombord på Flying Dutchman. The Pearl var jo allerede reddet, så det trengtes et nytt legendarisk piratskip. Hvilket ble gjort til gangs.
Worlds End er den siste filmen i trilogien, og må derfor fullføre de små historiene som dukket opp i Black Pearl og Dead Mans Chest. Samtidig må den bringe noe nytt til historien for at den ikke skal bli døv og repeterende. Noe jeg mener de klarer. Den samler alle trådene fra de to foregående filmene, legger til noen nye, og snører dem sammen til en heidundrende finale med et fantastisk sjøslag.

Når det gjelder Jack Sparrow, rettelse CAPTAIN Jack Sparrow, er det vanskelig for han å utvikle seg videre. Han er den han er. Utfordringen blir å la han være seg selv og ikke bli parodisk og teit. Noe de faktisk klarer i begge oppfølgerne. Han blir bare kulere og kulere, uten at det bikker over the top.

Jeg kan være enig i at filmen kan være noe langtekkelig midt i. Mye transportetapper for å komme til finalen, liksom. Men samtidig tror jeg jeg hadde blitt ganske irritert hvis de hadde kortet ned på ting. Hater når det blir for enkle løsninger og bukkehopp over viktige detaljer. Det er viktig for å få fram hele historien. Ikke bare høydepunktene.
Når det gjelder historiene fra før Black Pearl, syns jeg det fortelles nok til at du skjønner sammenhengen. Hadde det blitt utdypet mer ville det blitt kjedelig. Og det blir hintet til det i de foregående filmene også, dog bare i det små. Det er en del av hele mytologien i Pirates-filmene, og jeg mener de forteller nok til at du skjønner hva det går i. Du trenger ikke mer for å henge med, liksom.

Litt artig at du henger deg opp i kulissene, Fredrik. For de er identiske med både Black Pearl og Dead Mans Chest. Du har bare ikke lagt merke til det i så stor grad. Jeg er ganske sikker på at de ikke er dårligere utført i Worlds End. Spesielt ikke siden den ble spilt inn samtidig med Dead Mans Chest.
Grafikken er god nok for min smak. Jeg forlanger ikke mer. Du er jo litt mer geek på dette med datagrafikk en meg, men så lenge jeg ikke ser noen glitcher eller annet fuck-up, er det digg i mine øyne. Og det ser jo ekte nok ut.
At sjøslaget består av kanoner som skyter, er jo bare fett. Det er jo det som er sjøslag. For mange oversiktsbilder hadde jo bare vist to skuter som hadde gått i ring i malstrømmen og litt kruttrøyk. Nærbildene er for effektens skyld. Det kjennes ut som du er der. Forøvrig ser du jo også hvordan kulene spiser opp skutene som blir beskutt. Scena der Lord Beckett går ned trappa og broa går i fliser rundt ham er bare nydelig! Rett og slett utsøkt. Samme som når Jack seiler gjennom ørkenen, ja. Vakkert.
Sverdfektinga er helt grei, den. De står tross alt på en bom mangfoldige meter over dekket i storm og fekter. Hadde du vært noe bedre da? Det er godt koreografert, og nydelig å se på. Forøvrig er jo ikke pirater kjent for å være gode til å fekte. De er kjent for å være gode til å røve, og stikke av. Kanskje spesielt det siste.

Gøy at du trekker inn Crouching Tiger, Hidden Dragon, for det er en av mine favoritt-fektefilmer. Er helt enig med deg i at det er en av de beste fektefilmene som er laget. Men så er jo det en kinesisk eventyrfilm. Jeg digger den, men mange henger seg opp i at de kan fly. Noe jeg anser som helt naturlig i den verdenen de lever i. Skulle ønske jeg kunne fly selv, jeg. Og fekte som Master Li Mu Bai :D

Jeg står for det jeg har stemt. Worlds End er FET!

En annen ting: IKKE DISS STAR WARS!!
After I saw the light I started to fear the dark.
Before I didn't know about the shadows, but now i know they are there in the dark even though I can't see them.
So I stick to the light
User avatar
agklausen
En av JavelForums konger
 
Posts: 3248
Joined: Thu Jan 19, 2006 1:44 am
Location: Lund

Postby Pyro » Wed Jun 13, 2007 1:20 pm

Du virker litt sponset.
Er det noe smøring fra de store filmstudioene?
förvaras utom syn- och räckhåll
User avatar
Pyro
Mr. Über
 
Posts: 1239
Joined: Fri Jan 19, 2007 10:47 pm
Location: kjelleren

Postby tiina » Thu Jun 14, 2007 1:51 pm

puh, dette egngasjerer jo noe vanvittig, for noen lange avhandlinger!
hehe, nå må jeg jo få sett den snart..
tiina
Aktiv poster
 
Posts: 102
Joined: Thu Jan 19, 2006 10:07 pm
Location: Kristiansand

Postby pissboy » Thu Jun 14, 2007 3:28 pm

Selv om de skriver Bachlor oppgaver på den filmen er ikke det god nok grunn til å se den. Den kommer på dvd etterhvert. Da kan den leies for halve summen.
Pissboy
pissboy
Humorist
 
Posts: 1193
Joined: Sun Apr 02, 2006 9:52 pm
Location: Lillehammer

Postby Pyro » Thu Jun 14, 2007 8:02 pm

man på kino, den er best der, som med all film.


BTW Klausen, noe nytt om den Death proof? artig?
förvaras utom syn- och räckhåll
User avatar
Pyro
Mr. Über
 
Posts: 1239
Joined: Fri Jan 19, 2007 10:47 pm
Location: kjelleren

Postby sjefen » Thu Jun 14, 2007 9:52 pm

Det var ikke meningen å disse Star Wars. DET er en fantastisk film det... Jeg mente å disse Pirates 3, ettersom jeg mener effektene i filmen som ble laget for 30 år siden er like gode... ;)

Men i alle fall, jeg ser en del av poengene dine, men for meg (og veldig mange andre) spiller de liten rolle når filmens helhet er såpass svak. Ja, de nøster opp og avslutter disse småtrådene, og ja, det er enkelte vakre scener, men totalt sett var jeg skuffet. Return of the Jedi gjorde MYE mer for Star Wars enn Wold's End gjorde for Pirates. Return of the King var en fantastisk film, både for de som hadde lest boka, og de som ikke hadde (selv om jeg personlig holdt på å eksplodere mentalt med all den klappingen, hoiingen og raslingen med godteposene underveis... grrr... :evil: ). Aliens 3 gjorde sin absolutt godkjente innsats i forhold til trilogien. Matrix Revolutions var noe spesiell, men den presterte - som 3'er - langt mer enn World's End.

En bekjent som sitter i samme rom som meg nå sier det ganske greit: "Filmer som bare er noen kjente skuespillere og en haug med effekter uten noen god historie, gir meg ingenting."
Klar for nye eventyr

"Be careful, there's more than enough rope to hang yourself with."
sjefen
Superduperposter
 
Posts: 849
Joined: Fri Jan 20, 2006 1:56 pm
Location: Bergen

Postby agklausen » Fri Jun 15, 2007 1:30 am

Pyro: Nei, jeg er ikke sponset.

Tiina: JA! Løp og se!

Pissboy: Det er sjelden eller aldri noe vektig argument å vente på DVD'en. Se film på kino. Det er det de lages for. Ikke crappy små TV-skjermer. Og hvorfor leie DVD når du kan kjøpe de like billig?

Sjefen: Bra du ikke disser Star Wars. Er enig om de andre filmene også. Pirates er laget for å underholde og tjene penger. Jeg underholdes, og er fornøyd med det. Bryr meg lite om hvordan de digitale løsningene er utført så lenge det ser bra ut.
Foresten er vel du en av de få som faktisk er enig i at Matrix Revolutions leverer
After I saw the light I started to fear the dark.
Before I didn't know about the shadows, but now i know they are there in the dark even though I can't see them.
So I stick to the light
User avatar
agklausen
En av JavelForums konger
 
Posts: 3248
Joined: Thu Jan 19, 2006 1:44 am
Location: Lund

Postby elinms » Sat Jun 16, 2007 12:03 pm

Jeg syntes slutten var bra, altså den slutten som kommer helt til slutt. Sitter der og venter, mens rulleteksten går over lerretet. Ser at kinosalen tømmes, de som går ut ser spørrende på oss som sitter igjen, og de fem andre i salen begynner å vri utålmodig på seg. Spør meg selv om jeg har blitt lurt til dette.
Men så, endelig, etter ti minutter med rulletekst: SLUTTEN!

Ellers var filmen helt OK, litt lang, men det kan for min del ha sammenheng med lite søvn døgnet før. Eneren ruler fortsatt på toppen.
Der alle tenker likt, tenker ingen serlig mye
User avatar
elinms
Aktiv poster
 
Posts: 168
Joined: Thu Feb 08, 2007 10:34 pm
Location: Beste vestkant

Postby agklausen » Sat Jun 16, 2007 12:10 pm

Det som er litt gøy er at mange ikke har fått med seg at det er en liten snutt etter rulleteksten på alle 3 filmene. Husker ikke hva som er på slutten av film 2, men i denne var den litt sånn...platt. Likte bedre den i film 1, for der får du vite hvorfor Jack is an undead monkey.
After I saw the light I started to fear the dark.
Before I didn't know about the shadows, but now i know they are there in the dark even though I can't see them.
So I stick to the light
User avatar
agklausen
En av JavelForums konger
 
Posts: 3248
Joined: Thu Jan 19, 2006 1:44 am
Location: Lund

Previous

Return to Åpen post

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests

cron